Jak využít bloky pro UX při komunikaci s klientem

Bloky pro návrhy nejsou jen čistě pro designéry a jejich ideje, nápady a nádherné čisté kompozice. I ta nejlepší ideje bez klienta je naprosto zbytečná. Prodejte své nápady.

 

Určitě tu situaci znáte ze svých projektů. Klient má peníze nebo schválený budget, je nadšený do novinek, něco chce, ale ještě přesně neví co. Téměř s jistotou se do této situace dostanete nebo jste se již dostali.

Papír a tužka se i v době překotného rozmachu technologií může stát vhodným doplňkem pro vyjednávání s klientem kvůli se uchopitelnosti z pohledu klienta a rychlosti použití přímo na schůzce. Nepotřebujete dva dny na rozběhání klikatelného prototypu. Cílem je upevnit přesvědčení klienta, že víte co děláte a že si vybral správného partnera pro byznys.

 

Technika č.1 – nakreslete mi, jak by to mělo vypadat

Tato technika se hodí pro klienty, kteří mají jasnou představu co chtějí, ale jejich problémem je komunikace, schopnost vyjádřit se nebo obecně formulovat své požadavky. Každý jsme jiný, takže někomu bylo do vínku dáno schopnost vyjadřovat se někomu jinému ne. My, jako ti, kteří chtějí získat nebo si udržet zakázku, potřebujeme mít jasnější představu co se očekává. Takže naše první rada zní:

Nechte klienta ať se vyřádí na papíře. Získáte představu co je požadavkem a dokážete lépe navrhnout i kdyby první „nástřel“, jak by mohl vypadat finální výstup.

Technika č.2 – já vám řeknu co potřebujete

Tato část už je pro vás jako UX specialistu zábavnější. Vidíte, že váš klient tápe, neví kudy kam, má byznysovou potřebu, kterou neví, jak uspokojit. Vezměte otěže do svých rukou a podle byznys popisu ihned na schůzce nakreslete první i kdyby hrubé nákresy.

Vizuálně orientování lidé ocení jakoukoliv skicu i „čmáranici“, aby byli schopní se posunout vpřed ve svých myšlenkových pochodech. Těm ostatním to neublíží a s vaším vlídným komentářem budou mít přehled co se chystá a proč. Další rada je tedy nasnadě:

Buďte vy těmi, kteří dokážou navrhnout řešení, přijít s nápadem, který klient ocení. Poskytněte na papíře první nákresy. Získáte důvěru klienta, který nabyde dojmu, že se věci hýbou vpřed.

 

Featured photo by Startup Stock Photos from Pexels